Početak REPEL projekta na Odjelu za biologiju Sveučilišta u Osijeku

8

Na Odjelu za biologiju, Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku započeo je projekt „Razvoj i neurobiološka osnova djelovanja prirodnih repelenata komaraca u svrhu održivog razvoja: povezivanje znanstvenih spoznaja i nastavne prakse (REPEL)“. Financiranje ovoga institucionalnog istraživačkog projekta dolazi iz Europske unije, programaNextgenerationEU sredstava Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026.

Projektni tim čine voditeljica projekta izv. prof. dr. sc. Irena Labak i suradnici prof. dr. sc.  Enrih Merdić, izv. prof. dr. sc. Senka Blažetić, izv. prof. dr. sc. Nataša Turić,  izv. prof. dr. sc. Valentina Pavić, doc. dr. sc. Goran Vignjević, dr. sc. Nataša Bušić, Lovro Mihajlović, asistent, mr. sc. Ivana Vrućina, stručni savjetnik.

Održivi razvoj zahtijeva usku suradnju znanstvene i obrazovne zajednice, jer obrazovanje mladih generacija oblikuje društvene vrijednosti i praksu budućnosti. Istodobno, komarci predstavljaju sve izraženiji ekološki i javnozdravstveni izazov, osobito u potrebama za održivim, prirodnim rješenjima. Projekt se temelji na razvoju, ispitivanju i otvaranju interdisciplinarnog znanstveno-istraživačkog i edukacijskog modela djelovanja za održivi razvoj kroz povezivanje istraživanja prirodnih repelenata komaraca i jačanje prirodoslovne pismenosti. Projekt je strukturiran u dva međusobno povezana segmenta: znanstveno-istraživački i obrazovni. Prvi uključuje interdisciplinarna istraživanja (entomološka, kemijska i neurobiološka) usmjerena na razvoj prirodnih repelenata i utvrđivanje njihova potencijalnog biokemijskog mehanizma djelovanja. Paralelno se razvija edukacijski program s integriranim citizen science aktivnostima, namijenjen učiteljima prirodoslovnog područja, koji putem autentičnih sadržaja iz znanstvenih istraživanja razvijaju vlastite kompetencije i potiču razvoj prirodoslovne pismenosti kod učenika.

Projekt traje četiri godine, pri čemu će se uspostaviti znanstveno-istraživački i edukacijski model primjenjiv u različitim znanstvenim i obrazovnim kontekstima. Učinkovitost modela evaluirat će se primjenom u praksi, a krajem projekta bit će javno dostupan putem digitalne platforme, znanstvenih publikacija i obrazovnih materijala.